Saknaden

img_9247
Den här bilden är tagen vid vår älskade sommarstuga 5 timmar efter pappa dog. Morgonen var tröstande vacker.

Det har gått så fort. Allt gick så fort. Fast då och där i rummet kändes de där fyra dygnen som en evighet. Men tiden efter har bara försvunnit. Samtidigt kan det lika väl ha gått flera år.

Jag har svårt med sömnen. Vaknar i stort sett varje natt helt svettig med alltför snabba hjärtslag. Ibland kan jag somna om och ibland inte. Beror på när på natten jag vaknar. Nästan alla drömmar handlar om avslut eller avsked. Inte bara med pappa utan med olika människor. Allt från kollegor jag varit nära vän med men inte längre är till gamla skolkompisar från lågstadiet.

Det är så konstigt. Att han är död. Att han inte finns mer. Härom natten kom jag på att jag bara ska skriva mammas namn på julkorten. Då kunde jag nästan inte andas. När jag pratar m mamma t telefon brukade jag alltid hälsa t pappa det sista jag gjorde( han hörde så ofantligt dåligt på slutet att det inte gick att prata i telefon m honom). Nu fastnar hälsningen på tungan och verkligheten slår mig i huvudet.

Nackdelen med att bo en bit från varandra är att vi inte ses varje helg eller vecka. Mer kanske någon gång i månaden. Därför känns vardagen bedrägligt som vanligt. Som om han aldrig dött. Som om han sitter där i sin fåtölj och läser en deckare eller tittar på tv som han brukar när livet går sim gilla gång här med jobb, fina barn, bråkande barn och allt däremellan. Men så kommer den. Helt oförvarnat. Sanningen. Att han dog för tre helger sedan. Jag var ju där. Att jag aldrig mer får träffa honom, krama honom, säga hur mycket jag älskar honom.

Och då stannar världen.

Kommentera

