Ansvar

Det går inte en dag utan att jag funderar på hur jag ska fostra min killar till att bli vettiga män. Män med sunda värderingar. Män som hjälper till i hemmet när de får en partner. Män som är empatiska. Män som kan prata och sätter ord på känslorna.

När jag ser alla män som sextrakasserar, utövar våld i nära relation, näthatar så fort de kommer i närheten av ett tangentbord blir jag mörkrädd. Hur har de blivit så respektlösa mot andra människor? Hade det kunnat undvikas under uppväxten? Med rätt ord? Med att diskutera jämlikhet och jämställdhet. Att snacka om allas lika värde. Jag känner att jag har ett oerhört tungt ansvar som förälder i och med att jag har två killar som barn. Att få dem till normala varelser som behandlar alla med respekt.

Kommentera

