Barnen

Jag åkte slalom första gången när jag var 4 år. Det var jag  och min mamma som åkte. Pappa har aldrig åkt slalom. Efter det åkte vi en gång om året till fjällen och sedan till alperna för att köra slalom. Och när det gick packade vi bilen och åkte till Yxbacken eller Kolstabacken för att köra ngr timmar.

Jag är hyfsad på att åka men hade uppehåll ngr år. Typ när det blev en övergång till carvingskidor. Jag hörde hur alla sa att det är en helt annan grej att köra med carvingskidor så tillslut trodde jag inte att jag kunde åka längre. Jag drog mig för det. Men sedan så firade vi ett nyår med vänner i fjällen när Keiru var 2,5 år och Inti 5,5 år. Då var det sjävklart att barnen skulle testa och vi köpte med hyrskidorna och pjäxorna hem till dem. Sedan dess åker vi på minst en skidresa per år med dem. Och kör hemma i backen när vi orkar och har lust. Och när det finns snö. De har blivit hyfsat bra på det. De är ju 8 och 11 år nu. Och jag har upptäckt att det inte är så svårt med de nya skidorna, även fast jag drog mig länge för att köpa nya.

Därför är det nu så fantastiskt kul att de båda har blivit så stora att de åker i stora backar. I röda backar. I riktiga backar. Keiru kör förvisso rakt fram fast han kan svänga för han tycker ”det är tråkigt att svänga”. Så jag får hjärtat i halsgropen och småskriker för mig själv när han kör ner. Inti är dock en fena på att svänga så där känns det mycket tryggare. Att få se deras små kinder bli röda och rosiga efter ngr åk i backen och se hur ögonen tindrar av lycka är helt fantastiskt. Jag känner ju igen känslan från när jag var liten. Även den när de inte vill åka med mig/oss. Det är ju roligare att åka med kompisar än med mamma. 🙂 Men de är för små för att vilja åka själva hela tiden. Så jag njuter varje åk jag får göra med dem. Att se dem utvecklas i sin åkning och att få göra det här tillsammans är ett privilegium. Jag hoppas vi kan åka en gång till i år på en skidsemester, men vi får se hur det blir. Nu är det ju ändå lite snö här hemma så vi iaf kanske kan åka till backen 10 minuter bort för ngr åk! Även fast det knappast är samma som att åka i fjällen. 

  

Kommentera

