Advent

Efter 11,5 år med barnen har jag äntligen insett att det mesta som låter mysigt innan för det mesta är 15% mys, resten är retande, kivandes och bråk. Så jag hade laddar rejält idag, första advent! Myspysets dag av dagar. För det första har jag satt upp adventsljusstakar, stjärnor och annat under hela förra veckan vilket  gjort att det inte alls känts stressigt.   Det enda som var kvar var adventsljusstaken och pepparkakshuset barnen ville göra idag. Vi började med pepparkakshuset. En kom och hjälpte när jag sa till. När den andra kom hade vi redan börjat och då blev den sur. Sedan är problemet att få pynta huset rättvist. Vi har tidigare år gjort en sida var, men det blir ju alltid ngn som får baksidan liksom. I år testade vi två nyheter som slog ut gott; man gör varannat fönster/del med kristyr och varannan godis på huset. Det andra var att jag satte ner händerna i fickorna och gav fan i att få det prydligt. De fick sätta vilka godisar var och hur de ville. Som ni kanske minns har jag en svår störning i att få saker ordentligt och gärna syntetiskt. Sitter det en polkagris på ruta nr två i första raden från vänster ska det vara lika på höger sida osv osv… Släppte det helt. Och efter lite bråk, slitande i varandras tröjor och små ordgliringar hade vi ett klart pepparkakshus!  

 
Sedan var de så trötta att ingen av dem orkade göra adventsljusstaken klar. Den fick jag göra nu ikväll efter jag lagt barnen. När jag började med den satte jag på min ljudbok, men efter ett tag kom Inti tassande och sa: ”Mamma, kan du inte sätta på din julmusik. Det låter så mysigt när den kommer upp till mig och du håller på och grejar här nere.” Så himla fint sagt att jag fick tårar i ögonen. Jag tror jag har lyckats fostra en julälskare! Utan barn går allt mycket snabbare så efter adventsljusstaken gjorde jag ordning små hyacintgrejer också.  

  

 Pga tidsbrist har jag inte druckit glögg idag(helt sjukt, jag vet) så nu sitter jag med julte och pepparkakor och ska se på sista avsnittet av Bron.  

 Trevlig söndagkväll på er! 

Kommentera

